Privarea de somn costă companiile echivalentul a opt zile de productivitate per angajat, iar valoarea este în creștere.

Oboseala este un factor în 20% din toate coliziunile rutiere și în 25% din toate accidentele grave și fatale conform GEM Motoring Assist. Cercetările efectuate de Societatea Regală de Sănătate Publică sugerează că, în general, șoferii – nu doar șoferii de flote – pierd în fiecare săptămână ore de somn care reprezintă echivalentul unei nopți întregi de odihnă.

Pentru cei care își forțează foarte tare limitele, consecințele pot fi grave. După 17 ore fără somn, vigilența este la același nivel cu a avea 0,05% alcool în sânge, fiind la limita legală pentru conducere sub influența băuturilor alcoolice. După 24 de ore fără somn, acest nivel se dublează la 0,1%, ceea ce ar împinge șoferii cu mult peste limita atinsă dacă chiar ar fi băut.

Managerii de flote cunosc foarte bine potențialele efectele ale conducerii sub influența băuturilor alcoolice. Compania de autobuze Stagecoach a montat etiloteste antidemaraj pe vehiculele sale pentru a împiedica șoferii să lucreze cu alcool în organism.

Până în prezent nu există o astfel de soluție pentru oboseală, chiar dacă impacturile sunt aceleași cu ale conducerii sub influența băuturilor alcoolice. În schimb, managerii de flote au fost nevoiți să se bazeze pe auto-restricționarea șoferului sau pe tahografe care impun aceeași perioadă de conducere tuturor.

Desigur, având obiective de îndeplinit și o piață a muncii competitivă, există tentația de a continua chiar și atunci când intervine oboseala.

Crearea condițiilor pentru o sănătate optimă

Perioadele lungi petrecute la volan sunt notorii pentru promovarea unei varietăți de afecțiuni cauzate de sănătate precară. Sunt frecvente obezitatea și bolile de inimă cauzate de alimentație nesănătoasă și lipsa exercițiilor fizice. Chiar dacă activitatea în sine de a conduce nu are un impact direct asupra vigilenței șoferului, aceste două boli pot afecta chiar și somnul normal.

RAC relatează că 80% din sectorul flotelor de vehicule ar avea beneficii dacă ar exista o mai mare conștientizare cu privire la sindromul de apnee obstructivă în somn (SAOS). Cel mai frecvent tip de apnee în somn afectează 10% din populația care deține permis de conducere, iar bărbații de vârstă mijlocie prezintă cel mai mare risc. Un șofer cu SAOS are de nouă ori mai multe șanse să aibă un accident.

Afecțiunea – dacă șoferii chiar sunt conștienți de aceasta – tinde să nu fie raportată în flote. Acest lucru se datorează în mare parte îngrijorărilor legate de siguranța locului de muncă, dar SAOS nu este o afecțiune care ar trebui să-i coste locul de muncă pe șoferii de flotă. Asociația OSA Partnership Group a lansat o campanie în ianuarie 2016 pentru ca șoferilor profesioniști să le fie accelerat procesul de acces la tratament. S-a estimat că în patru săptămâni se vor întoarce înapoi la șofatul profesional.

Dincolo de ajutorul oficial oferit de profesioniștii din domeniul sănătății, managerii de flote își pot încuraja șoferii să-și îmbunătățească calitatea somnului stimulând sănătatea. Promovarea unei alimentații sănătoase prin tichete pentru puncte de desfacere cu alimente proaspete sau implementarea unor avantaje la locul de muncă, cum ar fi abonament la sală, ar putea direcționa șoferii nu doar către un somn mai bun, ci către o calitate mai bună a vieții în general.

Monitorizarea stării de sănătate

Unele companii testează dispozitive pentru a monitoriza vigilența și nivelul de stres al șoferului, precum și calitatea somnului acestuia. O brățară numită Ready to Perform ar trebui să poată prezice când este posibil ca șoferul să adoarmă la volan.

Alte date arată care puncte din călătorie provoacă șoferului cel mai mult stres, astfel încât acestea să poată fi evitate în viitor. Există speranța că asta le-ar putea oferi șoferilor profiluri personalizate mai bine, care ar ajuta la crearea propriilor lor limite de distanțe de condus în condiții de siguranță.

Cercetările sugerează că șoferii ar trebui să ia o pauză de minimum 15 minute, după fiecare două ore de condus sau 100 de mile. Cu o mai mare conștientizare a provocărilor traseului și a oportunităților de pauză, managerii de flote ar trebui să poată construi obiceiuri de conducere sănătoase, îndeplinind în același timp obiectivele de transport.

Șoferii sănătoși sunt șoferi eficienți și orice formă de monitorizare ar trebui să fie considerată a fi un plus pentru calitatea vieții lor profesionale. Trebuie să-i ajute să-și îmbunătățească capacitatea de a-și face treaba, nu să-i priveze de aceasta. Abilitatea de a adapta nivelul de șofat sau intensitatea în funcție de fiecare șofer în parte ar trebui să îi ajute pe managerii de flote să-și optimizeze traseele și eficacitatea flotei.

Beneficiile gestionării somnului șoferului

Optimizarea traseelor – modificarea traseelor pentru îmbunătățirea atenției sau maximizarea eficacității pauzelor de conducere.

Îmbunătățirea tarifelor de asigurare – reducerea ratei generale a accidentelor, atât curente, cât și din trecut, va avea un impact pozitiv asupra costurilor de asigurare.

Eliminarea costurilor ascunse – intervalele de timp în care șoferul nu lucrează, fie din cauza unor accidente, fie din cauza unor boli legate de somn, cum ar fi stresul; timp de nefuncționare a vehiculului pentru reparații ca urmare a unui accident.

Privarea de somn este o problemă reală care se va înrăutăți dacă provocarea nu va fi abordată. Multe flote deja se chinuie să atragă șoferi. Această situație este parțial cauzată de modul în care sunt percepute problemele aferente stilului de viață.

Șoferii trebuie să se simtă susținuți, nu supravegheați, atunci când vine vorba de monitorizarea performanței lor și să fie recompensați pentru alegeri pozitive de stil de viață, care în cele din urmă sunt benefice atât pentru ei, cât și pentru angajatorul lor.

Bunăstarea șoferilor este cheia succesului dvs.

Referințe

GEM emite un avertisment cu privire la oboseala șoferilor

Cercetările RAC evidențiază necesitatea unei mai mari conștientizări a tulburărilor de somn

Brățara inteligentă monitorizează semnele vitale pentru a menține șoferii de camioane în mișcare

Servicii rutiere

Siguranța este atributul cheie al cardului dvs. de carburant Shell. Din această cauză, folosim soluții ușor aplicabile pentru monitorizarea utilizării și pentru alerte, având totodată și echipe separate pentru monitorizarea abuzurilor. Astfel, pe lângă comoditatea utilizării lor, cardurile de carburant vă oferă și liniștea siguranței.

Aflați mai multe despre serviciile rutiere

Mai multe despre flota comercială

Motivul pentru care tehnologia digitală este viitorul flotei dvs.

Nu rămâneți pe banda unu. Asigurați-vă afacerea pentru viitor cu aceste tehnologii care să vă ducă în următorul deceniu.

Șofat în modul siguranță, nu în modul somn

Asigurați-vă că șoferii dvs. dorm cât au nevoie pentru propria lor siguranță și bunăstare, precum și pentru siguranța celor din jur.