Sarcini paralele multiple. Este un lucru bun, nu-i așa? A fi capabil să gestionezi mai multe sarcini în același timp este văzut ca un atribut pozitiv pentru un loc de muncă modern. Maximizează timpul folosit, și îi face pe oameni mai eficienți și mai productivi. Șefilor le plac angajații cu abilități de a gestiona sarcini paralele multiple. Dar acest lucru este total nerecomandat șoferilor de flotă.

Pericolele gestionării sarcinilor paralele multiple

Un raport publicat la sfârșitul anului 2015 de Transport Research Laboratory (TRL), numit The Battle for Attention (Bătălia pentru atenție), explica pericolele gestionării sarcinii paralele multiple: „Cercetările au confirmat că sarcinile interferează aproape întotdeauna cu alte sarcini efectuate în același timp. Creierul nu se concentrează niciodată pe două sarcini în același timp, ci comută de la una la alta.

„Deoarece șofatul este o activitate atât de complexă, ce necesită diverse procese cognitive, implicarea în alte sarcini în timpul șofatului îl poate face pe șofer să nu acorde suficientă atenție tuturor activităților necesare pentru a șofa în siguranță. Acest lucru poate duce la deficiențe de procesare, rezultând într-o pierdere a controlului, punându-l pe respectivul șofer, precum și pe ceilalți, în pericol fizic.”

Cât de mare este această problemă a distragerii atenției?

Cercetări recente din SUA sugerează că 78% dintre coliziuni și 65% din evenimentele la limita producerii unui accident sunt provocate de o formă de neatenție sau de distragere a șoferului.

Un alt studiu, ce s-a bazat pe înregistrări video ale conducătorilor auto, a constatat că toți șoferii sunt distrași la un moment dat – în total, înregistrările au arătat că șoferii au petrecut 14,5% din timpul total în care vehiculul se deplasa făcând diverse activități ce distrag atenția – în medie, o dată la fiecare șase minute.

În Marea Britanie, cel mai important factor care contribuie la accidentele rutiere raportate este că șoferul nu se uită cu atenție (peste 40% dintre coliziuni). Este dificil de cuantificat cât de mult din faptul că șoferii nu se uită bine se datorează distragerii atenției; cu toate acestea, putem presupune că există un element semnificativ de distragere a atenției la volan, exprimat prin scuza obișnuită „scuze, prietene, nu te-am văzut” (cunoscut în Marea Britanie sub acronimul SMIDSY în cercurile de persoane preocupate de siguranță rutieră).

Tipuri de distragere

Psihologii au identificat patru tipuri de distragere a atenției. Acestea sunt:

Vizuale – atunci când un șofer vede ceva ce îi afectează observarea mediului rutier din jurul lor.

Cognitive – atunci când un șofer se gândește la altceva decât la condus.

Biomecanice – atunci când un șofer îndeplinește o sarcină fizică care nu are legătură cu șofatul, cum ar fi să încerce să ia un obiect din cabină.

Auditive – atunci când un sunet împiedică șoferul să-și concentreze auzul asupra sarcinilor legate de șofat.

Unele activități pot implica chiar mai multe forme de distragere a atenției: de exemplu, utilizarea unui dispozitiv mobil în timpul șofatului duce la distrageri biomecanice, auditive și cognitive.

Ce ar trebui să evite șoferii de flotă

Având în vedere că șoferii de flotă petrec la volan o mare parte din ziua de lucru, distragerea atenției este o problemă specială, deoarece aceștia trebuie să îndeplinească frecvent alte sarcini legate de locul lor de muncă – contactarea clienților, răspuns la solicitările colegilor, stabilirea sau schimbarea întâlnirilor etc.

Mulți șoferi de flotă consideră, de asemenea, că nu au timp să se oprească să mănânce, așa că adesea iau un sandviș sau o gustare din mers. Mâncatul în timpul șofatului implică un nivel ridicat de distragere biomecanică, potrivit raportului TRL.

Cum să gestionăm distragerea atenției

Gestionarea distragerii atenției nu este ușor de realizat, dar nu este nici imposibilă

Introducerea unor îndrumări de bun simț bazate pe o perspectivă realistă asupra posibilelor surse de distragere a atenției, este cea mai bună măsură.

Așadar, este bine să porniți de la premisa că șoferii de flotă vor trebui să răspundă la mesaje, și încurajați-i să se obișnuiască să oprească într-un loc sigur pentru a putea gestiona această latură a activității lor.

Același lucru se aplică și pentru mâncat. Convingeți-i pe șoferi că e nevoie să își facă timp pentru a opri și a se alimenta, la fel cum trebuie să-și realimenteze vehiculele.

De asemenea, este important să îi faceți pe șoferi să recunoască sursele de distragere a atenției și să se oprească înainte să se angajeze într-o astfel de activitate.

Folosirea tehnologiei pentru a evita distragerea atenției

Tehnologia modernă din interiorul vehiculului și smartphone-urile fac din ce în ce mai dificilă evitarea distragerii atenției, dar există câteva modalități de a minimiza efectele acesteia.

Dermot Coughlan, director de operațiuni la Kelly Group, explică ce măsuri a luat compania sa pentru cei peste 1.000 de șoferi ai flotei acesteia: „Am instalat o aplicație pe telefon, care comută telefonul în modul „avion” când este atinsă viteza de 16 km pe oră. Când vehiculul se oprește, telefonul reintră în modul normal de operare, preluând mesajele și apelurile. Practic, aplicația restricționează utilizarea telefoanelor de serviciu.”

Realitatea este că abilitatea de a gestiona sarcini paralele multiple este un mit. Când faci mai multe lucruri în același timp înseamnă, de fapt, că nu faci nici unul dintre acele lucruri la capacitatea ta maximă. Este în regulă dacă sortezi dosare dar, la volan, poate avea consecințe fatale.

Referințe

The Battle for Attention (TRL)

The 100-Car Naturalistic Driving Study (National Highways Traffic Safety Administration) (Bătălia pentru atenție. Studiu naturalist privind șofatul, realizat pe 100 de autovehicule – Administrația Națională a Siguranței Traficului pe Autostrăzi din Marea Britanie).

The Impact of Driver Distraction on Road Safety: Results from a representative survey in two Australian States. (Impactul distragerii atenției șoferului asupra siguranței rutiere – rezultatele unui studiu reprezentativ realizat în două state din Australia) S. P McEvoy, M R Stevenson, M Woodward, Injury Prevention (Prevenirea rănirii) 2006;12:242-247.

Servicii rutiere

Siguranța este atributul cheie al cardului dvs. de carburant Shell. Din această cauză, folosim soluții ușor aplicabile pentru monitorizarea utilizării și pentru alerte, având totodată și echipe separate pentru monitorizarea abuzurilor. Astfel, pe lângă comoditatea utilizării lor, cardurile de carburant vă oferă și liniștea siguranței.

Aflați mai multe despre serviciile rutiere

Mai multe despre flota comercială

Motivul pentru care tehnologia digitală este viitorul flotei dvs.

Nu rămâneți pe banda unu. Asigurați-vă afacerea pentru viitor cu aceste tehnologii care să vă ducă în următorul deceniu.

Șofat în modul siguranță, nu în modul somn

Asigurați-vă că șoferii dvs. dorm cât au nevoie pentru propria lor siguranță și bunăstare, precum și pentru siguranța celor din jur.